گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۰۰ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۳۵۷ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۲۸۴۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۵۴۲۴۴۲ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠١/٩/٦ - ۱۲۴۳ مورد

غربال گری بیش از2 هزار و 500 در سال گذشته

سه شنبه ٦ خرداد ١٣٩٩ ساعت ٢:١٣ ق.ظ   ( بازدید : 448 نفر )


🔻کارشناس برنامه هیپو تیروئید نوزادان مرکز بهداشت و درمان شهرستان شیروان گفت: در سال گذشته بیش از2 هزار و 500 نوزاد و از ابتدای امسال بیش از 450 نوزاد در جمعیت تحت پوشش این شهرستان تحت غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان قرار گرفته  و در  سال گذشته 3 نوزاد و کودک مبتلا به بیماری شناسائی و تحت درمان قرار گرفته اند.

🔹سرکار خانم سمیه داب با بیان اینکه هفته اطلاع رسانی و روز جهانی تیروئید که از 4 تا 10 خرداد ماه برگزار می شود، افزود: برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان از سال 1384 در سیستم بهداشتی کشور ادغام و اجرائی شد. کم کاری تیروئید در نوزادان یکی از بیماری های مهم است که می تواند در سیستم عصبی و رشد مغز نوزادان اثر بگذارد . تاخیر در درمان کم کاری تیروئید نوزادان باعث کاهش سطح IQ شده و در صورتی که کم کاری دیر تشخیص داده شود و این نوزادان درمان نشوند منجر به عقب ماندگی ذهنی درآنها می شود.بهترین زمان درمان این بیماری روزهای اول تولد، به خصوص تا 4 هفتگی می باشد.

🔹وی عنوان داشت: در برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید ، نمونه گیری از پاشنه پا در 5-3 روز بعد از تولد انجام ، و در صورت مشكوک بودن ، نوزاد بطور فوری فراخوان و برای انجام آزمایش تائید تشخیص به آزمایشگاههای منتخب شهرستانی راهنمائی میشود . در صورت تشخیص بیماری ، درمان در اسرع وقت شروع می شود .

🔹 وی اظهار داشت: کم کاری تیروئید بر اثر کمبود ترشح هورمون های تیروئید، ممکن است از بدو تولد یا درهر زمانی پس از تولد ایجاد شود. لزوم تشخیص به موقع این بیماری از آن روی اهمیت دارد که سال های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون های تیروئید است. این بیماری در بدو تولد به ندرت علائم دارد. در صورت تشخیص می توان از عوارض برگشت ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد. اختلال در تکامل غده تیروئید و اختلال در سنتز هورمون های تیروئید، علل این بیماری است.

 

 


منبع : شبکه بهداشت و درمان شیروان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...